O vývoji na trhu mléčných výrobků, o současných trendech i udržitelnosti obalů jsme hovořili s generálním ředitelem společnosti OLMA, a.s., Ing. Martinem Krystiánem.
Do tradiční mlékárenské společnosti Olma, a.s. nastoupil v roce 2009 jako finanční ředitel, je místopředsedou představenstva a od roku 2017 zastává pozici generálního ředitele.
Olma je jedním z nejvýznamnějších výrobců v mlékárenském odvětví. Jak se vyvíjel prodej vašich výrobků v loňském roce?
Byl to relativně stabilní vývoj. V hlavních produktových řadách se z hlediska prodeje neudál, až na jednu výjimku, žádný razantní růst ani pokles. Zájem zákazníků se mírně přeléval mezi druhy výrobků, dařilo se jogurtům Florian, smetanovému červenému, a především zelenému Florianu Active+. Podařilo se také rozběhnout prodeje High Protein jogurtu s novou recepturou a designem. Naopak mírně se snížil prodej mléka, což bylo dáno také naší zářijovou technologickou odstávkou. Výjimkou ze stabilních prodejů byl segment tvarohů, který zaznamenal razantní růst především díky excelentnímu startu prodeje tvarohového mlsu Míša, který se stal mlékárenským výrobkem roku a dělá nám velkou radost. Ovšem rostl také prodej všech skupin tvarohů, tradičního tvarohu kostka či Olomouckého tvarohu v kelímku.
Trendy v potravinářství stále více směřují ke zdravějším potravinám a udržitelným, recyklovatelným obalům. Jak tyto trendy ovlivňují vaše výrobky?
Sledujeme vývoj a změny chování zákazníků, vyhodnocujeme je a pracujeme s nimi. Samozřejmě se jim snažíme přizpůsobit. Na druhou stranu jsme velmi inovativní mlékárna a již desítky let se snažíme sami trendy vytvářet a zákazníkovi přinášet novinky v podobě toho, co doposud nikdy nevyzkoušel. Základem je vždy naše snaha o co nejkvalitnější produkt s vysokými nutričními benefity pro zákazníka a s důrazem na vyváženou zdravou stravu. To vše ve spojení s výtečnou chutí. Někdy se říká, že zdravé věci nechutnají dobře, ale v případě výrobků z OLMY to neplatí. Takže si můžete např. bez výčitek zamlsat na dezertu Míša, protože je připraven z hory 70 % toho nejlepšího tvarohu plného bílkovin, není plný cukru, a přitom skvěle chutná. Nebo si dáte jogurt Florian Active, nutriční skvost, který obsahuje miliardy probiotických kultur, hodně bílkovin, méně tuku, vitamin D a o 40 % méně cukru. Ochucený jahodou, mangem nebo borůvkou chutná výtečně, i když obsahuje nejméně cukru ze všech ovocných jogurtů na trhu. A to i bez pomoci umělých sladidel, jak je častým jevem u konkurenčních výrobků s nízkým obsahem cukru. Mnoho trendů předbíháme, teprve teď svět objevuje prospěšnost mléčné bílkoviny a obohacování produktů o nutrienty. My máme vysoce bílkovinové produkty již řadu let a fortifikaci OLMA poprvé prováděla v jogurtech Jogín již před 30 lety. Ale ať to nezní namyšleně, s velkou pokorou přistupujeme k mléku jako zázračné surovině a snažíme se ji šetrným zpracováním přeměnit v jedinečné, zdraví prospěšné produkty poctivou prací, jak nejlépe umíme. Základem jsou nám k tomu 55leté zkušenosti našich mlékařských mistrů a perfektní technologické vybavení.
Velmi častým diskutovaným tématem je nyní povinné zálohování PET lahví. Vaše výrobky jsou z větší části baleny do PET. Jak v Olmě vnímáte aktuální situaci a navrhované povinné zálohování?
To je složité téma na mnohahodinové diskuse a mnoho stran textu. Není prostor zachytit v krátkém prostoru všechny aspekty, pro a proti. My na rozdíl od nápojářů máme v tomto složitější situaci. Jednak zálohový systém není pro mléčné výrobky úplně vhodný vzhledem k jejich povaze. Z toho také pramení, že nikde nejsou předmětem záloh láhve na mléko či mléčné výrobky. Za druhé, pro mléko existuje alternativní obal, a tím je nápojový karton. To je kompozitní obal, na který se žádné speciální povinnosti ohledně zpětného sběru či recyklace nebo přidávání recyklátu nevztahují. Zákon o jednorázových plastech tento obal na rozdíl od PET láhví vůbec neřeší, i když je složen nejméně ze 4 vrstev a jednou z nich je vždy plast. U mléka může reálně hrozit, že zákazníci, pokud bude PET láhev mléka zatížena zálohou, přejdou ke konzumaci mléka v kartonu, který zálohám podléhat nebude a bude tak produkt v něm o to levnější. Tím se bude zvyšovat paradoxně spotřeba obalu, který je kompozitní a hůře recyklovatelný. Cenný a dobře recyklovatelný PET se tedy nahradí složitějším obalem. To mi přijde na škodu věci. Nicméně obecně máme k zálohám neutrální postoj, protože se domníváme, že jednak lze cílů recyklace dosáhnout i za použití stávajícího dobře fungujícího systému třídění a sběru a jednak nejsou přesně známy finanční dopady do systému, pokud ten přijde o cenný materiál v podobě PET. Je potřeba si uvědomit, že cíle třídění a recyklace se ve finále týkají všech plastových obalů a odpadů, nejenom PETek. Proto je potřeba na systém nahlížet jako na celek a ten musí zajistit co nejefektivnější provoz, protože vícenáklady jinak zaplatíme my, potažmo spotřebitelé. Snaha o ekologičnost a udržitelnost celé produkce je naším dlouhodobým prioritním cílem, proto se i všem typům obalů věnujeme s maximální péčí, aby byla naplněna strategie o jejich co nejmenším environmentálním dopadu.
V nedávném příspěvku na našem portále obaly21.cz popisujeme vzrůstající oblibu flexitariánství. Jedná se i o přechod z klasických mléčných výrobků na obdobné produkty rostlinného původu. Jak je tato pozvolná změna vidět na složení a prodejnosti portfolia vašich produktů?
Ano, to je téma, které velmi rezonuje ve světě a nyní i v Evropě. Jak je u nás zvykem, byli jsme před dvěma lety první, kdo přinesl na evropský trh ovesné zakysané alternativy jogurtů. Z ovsa jako regionální, udržitelné a výživově velmi hodnotné suroviny. Čekal jsem velký zájem ze strany obchodníků, k mému překvapení nenastal. Jsme konzervativní stát a cesta k rostlinným alternativám zde bude dlouhá. Mezitím náš náskok konkurence v zahraničí dohnala a zájem o výrobek z Česka opadl. Flexitariánství je moderní trend, kdy spotřebitelé konzumují méně živočišných výrobků a snaží se do své stravy zařazovat více těch rostlinných. Míra té náhrady je individuální a můžeme jimi býti všichni, pokud nebudeme jíst maso každý den. Ale osobně jsem zastáncem vyvážené, pestré stravy a do jídelníčku podle nás živočišné výrobky zcela jistě patří, zvláště ty mléčné, protože jsou nenahraditelným a ideálním nutričním koktejlem. Rostlinné alternativy jsou pro výrobce příležitost, ale na současném českém trhu se jedná o velmi malý podíl proti konvenční živočišné výrobě.
Nelze si nevšimnout, že jste zákazníkům aktuálně připravili další novinku v podobě chlazených smetanových dezertů ve spolupráci se známou francouzskou značkou Carte d’Or. Co vás ke spolupráci vedlo a na co se můžeme těšit?
Jsme velice hrdí na to, že tento jedinečný nový produkt můžeme představit a po roce tvrdé práce oznámit jeho uvedení na trh. Jedná se o zcela výjimečný smetanový dezert s dvojitým ochucením v neodolatelné chuťové harmonii všech hlavních složek, kterými jsou zakysaná smetana smíchaná s dezertní složkou a nahoře překrytá druhým lahodným dezertním či ovocným ochucením. Produkt vznikl ve spolupráci se společností Unilever a jsme pyšní na to, že OLMA je jedinou firmou na světě, která tyto unikátní, jedinečné chlazené dezerty vytvořila a bude je prodávat pod světoznámou značkou Carte d´Or. Je to velké ocenění i závazek a odpovědnost zároveň. A proč? Mimo samotný nápad, který vznikl v OLMĚ, nás k tomu vedla výborná spolupráce na velmi úspěšném výrobku pod značkou Míša. České legendární zmrzliny, kterou jsme z mrazáku posunuli prostřednictvím tvarohového mlsu do chlazené části lednice. Míša právě letos slaví 60 let a jeho mladší bráška mu hanbu zcela jistě nedělá a na trhu se velmi rychle rozkoukal. No a do třetice jste možná zaregistrovali, že se na trhu objevila nová zmrzlina Floriánek. Nanuk plný jogurtu a jahod je pro změnu mladším sourozencem legendárního nejprodávanějšího smetanového jogurtu Florian. Mimochodem jogurt ve Floriánku je samozřejmě z OLMY. Všem těmto výrobkům přejeme ať se jim daří a zákazníkům velice moc děkuji za jejich podporu.
Zdroj: vlastní archiv
Comments are closed.