V našem nedávném příspěvku jsme se krátce věnovali nově zavedenému povinnému zálohování PET lahví a plechovek na Slovensku. Vzhledem k negativním reakcím Slováků jsme se chtěli na vlastní oči přesvědčit, jak systém opravdu funguje a jak je komfortní pro občany. Proto jsme se vydali na reportáž do Bratislavy.
Vybrali jsme 5 supermarketů v moderní čtvrti Bratislavy, kterou tvoří převážně nové bytové komplexy, nové supermarkety a související infrastruktura. Návštěvu jsme provedli v pondělí, mezi 14. až 17. hodinou, kdy jsou prodejny navštěvovány lidmi vracejícími se z práce nebo ze školy. Tento čas není tak frekventovaný jako v pátek odpoledne nebo o víkendu. Všechny supermarkety leží v lokalitě v rozsahu zhruba 5 km2.
První supermarket se nachází v novém moderním obchodním centru. Pro vrácení většího množství prázdných PET lahví a plechovek musíte projít až do středu celého obchodního komplexu. Před vstupem do prodejny a v blízkosti poutavých výloh obchodů světoznámých značek včetně luxusních, nás zaujali lidé, kteří kromě příruční tašky drželi v ruce nebo náruči několik prázdných PET lahví. Ti, co jich měli více, křižovali novou designovou chodbu s objemnými pytli. Výkupní automat byl umístěn poblíž vchodu z vnitřní strany prodejny. Byl to menší automat, který nemá, tak jako další typy, propojení s místností, kde jsou zálohované nápojové obaly skladovány a následně smačkány stejně jako ve žlutých popelnicích. Tzn. vše co se vrátí, zůstává přímo v zásobníku pod automatem. Obaly, které jsou zálohované mají své speciální čárové kódy a také označení písmenem „Z“ obkroužený dvěma šipkami. Bez tohoto označení automat lahev či plechovku nerozezná jako zálohovanou a nevydá peníze, která činí 15 centů za 1 kus. Při sledování vratného procesu nebyly některé obaly automatem přijaty, přitom podle spotřebitelů uhradili při nákupu zálohu. Vysvětlením pro tuto situaci může být fakt, že pokud je zálohovaný nápoj privátní značky daného obchodu, nemůže se tento obal vrátit nikde jinde než v obchodně stejné značky. Nebo se podle spotřebitelů stává, že při nákupu nejsou některé lahve označeny „Z“, nevšimnou si toho, ovšem zaplatí zálohu a pak o ni při výkupu přijdou, protože automat jim obal bez „Z“ nevezme zpět.
Po pěti minutovém provozu výkupu několika lahví se výkupní automat nečekaně zaseknul s oznámením na displeji „Zavolejte prosím personál, kontejner je plný“. Personál bohužel neměl minimálně 10 minut čas, tak se trpělivější čekající rozhodli přijít později a ti, co měli méně kusů obalů, nechali lahve stát vedle automatu bez vrácených peněz a odešli. Situaci okomentovali s tím, že to není nic mimořádného, stává se to několikrát denně.
Toto byla naše první zkušenost, kde se dalo předpokládat, že bude vše hladce fungovat, vzhledem k nové a moderní infrastruktuře celého obchodního centra.
Druhý pokus jsme absolvovali v čerstvě postaveném supermarketu jiné značky, zhruba 1,5 km od prvního. Rovnou jsme šli vrátit PET lahev zakoupenou na předchozím prodejním místě.
U hlavního vchodu nás navigovala velká červená šipka do bočních prostor prodejny, které byly vymezeny pro vrácení zálohovaných obalů. Zde jsme objevili 2 automaty a jednoho zaměstnance, který seděl u velkého kontejneru na zálohované obaly. Bylo nám vysvětleno, že automaty nefungují, opravují se a vracet lze pouze ručně. Takže lahev jsme předali, byla pečlivě prohlédnuta, zda má označení „Z“, zda není poškozená či lehce zmačkaná a byla vhozena do objemného kontejneru, kde se mísily všechny druhy zálohovaných obalů. Byl nám vytištěn kupon v hodnotě jedné zálohy s uplatněním při nákupu v této prodejně a současně sděleno: „hotovost se nevrací.“ Tento proces s jednou lahví trval odhadem 3 minuty. Tzn. pokud na prodejnu dorazí příslušník početnější rodiny s objemnějším pytlem obalů, délka vratného procesu, při této konstelaci nefunkčních automatů, může trvat i desítky minut.
Další, třetí návštěva prodejny, byla v menším, ale novém obchodním komplexu. Byla zde kupodivu podobná situace jako v prvním, velkém obchodním centru. Lidé opět drží v rukou prázdné petky nebo plechovky a brázdí okolí budovy, parkoviště nebo s nimi nastupují a vystupují z autobusu. Vratný automat byl pro změnu umístěn před prodejnou na centrální chodbě, která tvoří příchod i k dalším obchodům v budově. Dáma čekající před automatem v řadě na vrácení, táhnoucí se až k eskalátorům, popsala svoji denní trasu do obchodu: „Každé ráno vezmu s sebou do práce dvě až tři prázdné PET lahve a po cestě z práce je zde vrátím, rovnou i nakoupím.“
Po desíti minutách čekání vrácení lahví tříčlenné rodiny se na řadu dostala mladá paní s taškou plnou obalů. Místní vratný automat se bohužel zrovna zablokoval a hlásí: „Omlouváme se! Automat je dočasně zavřený. Automat je zablokovaný. Omlouváme se“. Po několika minutách přiběhla pomoc z prodejny. Na tento stav jsou prý zvyklí, stává se to téměř u každého druhého zákazníka. Je to pro ně běžná situace.
S nadějí, že konečně spatříme bezchybný vratný zálohový systém tak, jak je někdy popisován, vcházíme do čtvrté prodejny. Je v těsné blízkosti bytových domů a je tedy, jako ostatní prodejny, velmi frekventovaná. Dva automaty jsou dobře umístěny přímo za vstupními dveřmi a nelze je minout. Nelze vlastně nic, oba automaty hlásí „Nutná asistence personálu. Počkejte prosím nebo upozorněte obsluhu automatu. Omlouváme se za nepříjemnost“.
Čekáme 5 minut, zda si někdo všimne, že nic nefunguje, nic. Upozorníme obsluhu, také nic. Takže odcházíme.
Po této zkušenosti jsme ještě úplně nepropadli skepsi a nevzdali to. Prostě musíme najít prodejnu, kde to bude normálně fungovat. Zvolili jsme další nedaleké obchodní centrum, vzdálené 3 km. Před vstupem je velké parkoviště a supermarket je umístěn blízko vchodu v přízemí. Výkupní místo bylo z vnější strany za pokladnami. Na rozdíl od ostatních míst pro vratné obaly bylo okolo automatu umístěno několik velkých popelnic, které byly plné. Obsluha potvrdila situaci zjištěnou na první prodejně, kdy některé obaly, byť za ně byla zaplacena záloha, nejsou pak automatem akceptované. Lidé je pak hodí do přilehlých popelnic. Toto místo bylo asi nejvíce frekventované ve srovnání s předešlými a k naší radosti jsme konečně viděli vratný automat v akci. Zvládl pytel PET lahví od piva včetně plechovek a nezasekl se ani při čekání na další dávku od dalšího zákazníka.
Výsledek? Z pěti automatů fungoval jeden. Čas procesu vrácení lahví, poruchovost automatů nebo jejich přeplnění jsou zřejmě jedny z výrazných limitujících faktorů pro bezproblémový chod zálohového systému, se kterými se potýkají mimo prodejen hlavně spotřebitelé.
Dalším limitujícím faktorem je přeprava prázdných lahví do místa vrácení. Lidé je nosí denně jako součást svých příručních tašek nebo je vozí v pytlích osobním autem či hromadnou přepravou.
Je nutno také podotknout, že vidět každý den děti, rodiny nebo seniory povinně s obalovým nápojovým odpadem v rukou nebo ho vláčet ve velkých průhledných pytlech není zrovna to nejpříjemnější. Ale co jim zbývá, když si nemohou svůj nápoj v PET lahvi nebo plechovce koupit bez zálohy.
Zdroj: vlastní archiv
Comments are closed.