O způsobu svého stravování uvažuje čím dál tím více Čechů, kteří si uvědomují výhody zvýšeného příjmu rostlinné stravy. Nedávný průzkum společnosti Danone potvrdil vzrůstající trend flexitariánství. Zatímco před rokem byla mezi Čechy 2 % flexitariánů, letos je jich už 5 %. Mezi nejčastější důvody, proč respondenti rostlinné produkty kupují, patří benefity pro zdraví (33 %), chuť (24 %) a také přínosy pro planetu (14 %). Naopak maso konzumuje téměř denně 54 % respondentů a dalších 32 % několikrát týdně.
Flexitariánství jeho vyznavači definují jako zdravější způsob stravování (39 %) nebo jako občasné nahrazování masa a mléčných výrobků rostlinnými produkty (47 %). Potvrzuje to Bc. Martina Drtinová z organizace Vím, co jím a piju, o.p.s: „Flexitariánská strava zahrnuje zvýšený podíl rostlinných produktů, jako jsou zelenina, ovoce, obiloviny a luštěniny, rostlinné alternativy tradičních mléčných produktů a masa nevyjímaje. Flexitariáni se však nevyhýbají ani masu nebo dalším živočišným složkám jídelníčku, nicméně je konzumují méně často.“
Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) se strava založená především na rostlinných zdrojích považuje za prevenci různých civilizačních onemocnění, jako jsou srdečně-cévní onemocnění, rakovina či cukrovka druhého typu. Podobně Světový fond pro výzkum rakoviny doporučuje, aby naše strava sestávala z jedné třetiny z živočišných a až ze dvou třetin z rostlinných zdrojů.
„V našich jídelníčcích však tradičně dominují živočišné potraviny, především v mase a masných výrobcích evidujeme u Čechů nadspotřebu. Flexitariánství, jakožto způsob stravování založený na omezování příjmu masa a živočišných produktů, je proto velmi prospěšným životním stylem, který se hodí pro velké množství lidí,“ říká Martina Drtinová.
V souvislosti s nárůstem počtu flexitariánů se neustále rozšiřuje i dostupnost produktů na rostlinné bázi. 72 % respondentů uvedlo, že při výběru je pro ně základem chuť těchto produktů. „Neustále se snažíme rozšiřovat nabídku našich nápojů, fermentovaných výrobků, výrobků na vaření a jiných produktů na rostlinné bázi značky Alpro. Na chuti si dáváme speciálně záležet, neboť je základním předpokladem pro vstup a setrvání v kategorii. Přicházíme s novými produkty či příchutěmi pro vyznavače flexitariánství i jiných výživových směrů nebo prostě všechny ty, kteří chtějí ochutnat něco nového či obohatit svůj běžný jídelníček a zároveň odlehčit planetě. I malá změna v našem každodenním stravování může mít z dlouhodobého hlediska významný dopad na naše zdraví i životní prostředí,“ vysvětluje Barbora Horníková, brand manažerka Alpro ze společnosti Danone.
Podle průzkumu se flexitariánskými pravidly stravování nejvíce řídí lidé ve věku do 35 let, přičemž téměř dvakrát více jich je mezi ženami než muži (3,5 % muži vs. 6,4 % ženy). Nejvíce jich žije v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji (shodně 7,3 %), a to především ve středních a větších obcích od 5000 obyvatel výše.
Druhý ročník průzkumu společnosti Danone byl proveden na konci března 2023 mezi 1000 respondenty v České republice. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos. Výsledky prvního ročníku průzkumu jsme publikovali v našem loňském příspěvku ZDE.
Comments are closed.