Od letošního roku musí veřejní zadavatelé nakupovat výrobky nebo služby podle environmentálních, sociálních a inovačních kritérií. Výraznou roli zde mohou sehrát obaly, a to díky nejen jejich eko-designu.
Green Public Pro-curement nebo také Zodpovědné zadávání veřejných zakázek, zkráceně Zelené zadávání, je nová legislativní norma, která byla konečně implementována do Zákona o zadávání veřejných zakázek. Samosprávy a další veřejní zadavatelé, musí nyní dodržovat při všech zadávacích řízeních zásady environmentální, sociální a inovační, pokud to je vzhledem k povaze a smyslu zakázky možné.
Environmentálně odpovědný přístup je nástroj k dosažení cílů environmentální politiky, jehož využitím se orgány veřejné správy snaží při výběru dodavatele pořídit výrobky, služby a práce s nižšími dopady na životní prostředí během jejich životního cyklu v porovnání s výrobky, službami a pracemi se stejnou hlavní funkcí, které by byly pořízeny jinak.
Sociálně odpovědné je takové zadávání veřejných zakázek, při kterém se zohledňuje jedno nebo více z těchto sociálních hledisek: pracovní příležitosti, důstojné pracovní podmínky, dodržování sociálních a pracovních práv, sociální začlenění (včetně zdravotně postižených osob), rovné příležitosti, přístupnost, uzpůsobení podmínek pro všechny, zpřístupnění zakázek malým a středním podnikům, zohlednění kritérií trvale udržitelného rozvoje, včetně̌ otázek etického obchodu a dodržování širší dobrovolné sociální odpovědnosti.
Veřejnou zakázkou v oblasti inovací se rozumí poptávání inovativních řešení v zadávacím řízení. Jde o řešení, které například nově přichází na trh, ale není běžně dostupné. Tím může zadavatel nalézt efektivnější řešení s nižším náklady životního cyklu, zvednout celkovou kvalitu poskytovaných služeb, nebo i podpořit technologický vývoj v určité oblasti.
Odpovědným veřejným zadáváním je možné prostřednictvím finančních prostředků získat značný přínos navíc („best value“), jehož podstatou není pouze dosažení co nejnižší ceny, ale i kombinace nákladů životního cyklu a kvality. Tento koncept je propojen také s principem 3E zahrnující hospodárnost („economy“), účelnost („efficiency“) a efektivnost („effectivness“).
Jakou roli v této široké problematice hrají obaly?
Při výběru dodavatele lze definovat i druhy dodávaných obalů. Například pro snížení odpadu požadovat minimalizaci obalových materiálů, ovšem při zachování všech parametrů daného výrobku. Dále využít recyklovaný materiál, nejlépe jednosložkový pro snadnější recyklaci. Poptávány jsou i biologicky rozložitelné materiály. Obalový materiál by měl být z etických a udržitelných zdrojů. Pokud je to vhodné, vyžadovat opakovaně použitelný obal a také zpětný odběr obalů. Další možným kritériem může být LCA analýza daného obalu, která průkazně potvrzuje míru vlivu na životní prostředí v celém životním cyklu obalu.
Pro splnění sociálních kritérií lze nakupovat obaly, které vyrobily například chráněné dílny, lokální malé a střední firmy nebo znevýhodněné osoby na trhu práce.
Pokud zadavatel nezná konkrétní inovaci pro obalový materiál, může v zadávací dokumentaci požadovat takový obal, který svými inovativními vlastnostmi například snižuje určité množství odpadu, uspoří stanovený objem vody a energie, umožní digitální evidenci obalu a další výhody.
Zajímavým příkladem inovace jsou obálky z travního papíru. Tráva tvoří v obalovém materiálu 30 % a dá se pěstovat v blízkosti papíren. Díky menší míře přepravy a dalších zátěží jsou CO2 emise sníženy až o 50 %.
Další obalovou novinkou šetrnou k životnímu prostředí jsou například inovované lahve na minerální vodu, kdy je použito o 40 % méně plastu než běžně používané láhve, a nebo také plně recyklovatelné nápojové láhve s 50% podílem recyklátu papíru.
Zdroj: freepik.com