Prodej baleného či nebaleného zboží v menším množství spotřebitelům se odehrává převážně v maloobchodech. Řadíme sem tedy všechna prodejní místa mimo velkoobchody, které se koncentrují na prodej mezi výrobci, distributory a maloobchodem.
Klíčovými faktory prodeje spotřebitelům jsou zejména cena, lokalita prodejního místa, stav prodejní jednotky, charakter zboží, způsob prezentace zboží, a také atraktivita a dobrá pověst prodejce. Nejen tyto základní faktory tvoří přidanou hodnotu, podle které se zákazníci rozhodují, kde budou nakupovat. Nákupní chování dále ovlivňuje prestiž kupované značky, bonusy, soutěže nebo pozitivní zkušenosti se zbožím.
V životním cyklu obalu prodávaného zboží tvoří maloobchod zejména distribuční a prodejní funkci. Prodej je podporován komunikací v místě prodeje formou reklam, slev nebo ochutnávek. Obal produktu, který je atraktivní nejen vzhledově, ale i cenově, je zpravidla spotřebitelem více preferován.
Jednotlivé balené výrobky jsou do prodejny přepravovány pomocí skupinových, přepravních obalů. Nejsou určeny spotřebiteli a jsou hlavně z papíru, lepenky nebo plastové folie. Tyto použité obaly jsou sváženy na dotřídění nebo k recyklaci svozovými formami a patří mezi živnostenský odpad. Větší supermarkety tento obalový odpad lisují a sami odváží k dotřídění a recyklaci. Pokud není materiál recyklovatelný, pak k energetickému využití.
Za tento obalový odpad, který vznikne v provozovně, nese odpovědnost obchodník.
Obaly, které si z obchodu odnese spotřebitel se zakoupenými výrobky, bez rozdílu, zda je to prodejní, skupinové nebo přepravní balení, nese veškeré náklady Autorizovaná obalová společnost EKO-KOM, a. s.. Informaci o tom, že za daný obal byl uhrazen poplatek za sběr, třídění a recyklaci poznáme podle tzv. Zeleného bodu. Používat Zelený bod na obalu svého výrobku mohou jen ti výrobci či prodejci, kteří uzavřeli smlouvu s Autorizovanou obalovou společností. Povinnosti zpětného odběru a využití odpadů z obalů mají podle zákona osoby (podnikající právnické a fyzické osoby), které uvádějí obaly na trh nebo do oběhu, tzn. plní, importují do ČR nebo prodávají.
Zelený bod deklaruje spotřebiteli splnění veškerých zákonných povinností a pokud použitý obal vytřídí, bude obalový odpad dále správně a efektivně využit.
Zdroj: freepik.com
Comments are closed.