Podle nové zprávy Evropského účetního dvora (European Court of Auditors – ECA) zatím nic nenasvědčuje opravdovému přechodu Evropské unie na oběhové hospodářství, i přes opatření a finanční podporu více než 10 miliard eur.
Audit ECA posuzoval, zda byla opatření Evropské komise (EK) účinná při ovlivňování činností oběhového hospodářství v členských státech. Zkoumal tempo přechodu členských států na oběhové hospodářství, účinnost podpůrných opatření navržených EK a využití finančních prostředků EU ze škály různých zdrojů určených pro oběhové hospodářství.
Výsledek potvrzuje, že se v letech 2015 až 2021 průměrná míra cirkulace ve všech zemích EU zvýšila v průměru pouze o 0,4 procentního bodu. Je nutno ovšem poznamenat, že Česká republika je třetí nejlepší zemí s mírou oběhovosti v EU. U sedmi států – Litva, Rumunsko, Dánsko, Švédsko, Lucembursko, Polsko a Finsko se cirkularita bohužel snížila. Auditoři proto dospěli k závěru, že ambice EU, zdvojnásobit do roku 2030 svůj podíl recyklovaného materiálu a zpětně dodávaného do ekonomiky, se jeví jako velmi náročná.
Efektivní využívání zdrojů je přitom na politickém programu EU již více než deset let. Akční plány pro oběhové hospodářství jsou součástí strategií EK. První, z roku 2015, obsahoval 54 konkrétních akcí. Druhý, vydaný v roce 2020, přidal 35 nových akcí a stanovil cíl zdvojnásobit do roku 2030 svou „míru cirkularity“, tj. podíl materiálu recyklovaného a vráceného zpět do ekonomiky. Žádný z těchto plánů není závazný, ale byly navrženy za účelem podporovat členské státy při zvyšování aktivit oběhového hospodářství v posledních letech. Do června 2022 měly téměř všechny země EU národní strategii oběhového hospodářství nebo byly v procesu jejího vypracování.
„Zachování materiálů a minimalizace odpadu jsou zásadní, pokud chce EU efektivně využívat zdroje a dosáhnout environmentálních cílů své Zelené dohody,“ řekla členka ECA Annemie Turtelboom. „Ale akce EU byla zatím bezmocná, což znamená, že oběhový přechod je v evropských zemích bohužel téměř na mrtvém bodě.“
EU dala k dispozici značné množství finančních prostředků, přičemž mezi roky 2016 a 2020 vyčlenila více než 10 miliard eur na investice do ekologických inovací a na pomoc podnikům, aby urychlili přechod na oběhové hospodářství. Podle auditorů však členské státy převážnou většinu těchto peněz vynaložily na nakládání s odpady než na jejich předcházení prostřednictvím kruhového designu. Auditoři navíc nenašli jasné důkazy, že finančně podporovaná opatření účinně přispívají k oběhovému hospodářství. Měly přinejlepším jen mírný dopad na pomoc podnikům vyrábět bezpečnější produkty nebo získat přístup k inovativním technologiím s cílem učinit jejich výrobní procesy udržitelnějšími. Auditoři také upozorňují na problém „plánovaného zastarávání“, tzn. praktiku umělého omezování životnosti produktu tak, že nutné ho brzy vyměnit.
Situace se ovšem může v dalších letech změnit s novými povinnými cíly směrnice Circular Economy Package (CEP), který stanovuje jasné a závazné cíle úrovně recyklace obalových odpadů v jednotlivých zemích EU v roce 2025 a v roce 2030. Tyto cíle minimálního objemu recyklace potvrzuje i další nová legislativa Nařízení o obalech a obalových odpadech (PPWR), která je nyní v evropském legislativním procesu. V PPWR jsou navrhovány i další povinnosti, které podpoří cirkularitu. Například minimální obsah recyklátu v plastových obalech, a také uvádět na trh EU pouze ty obaly, které jsou plně recyklovatelné.
Hospodářství mají tradičně sklon řídit se lineárním cyklem spotřeby „vzít – vyrobit – vyhodit“. Oběhové hospodářství naopak zachovává hodnotu výrobků, materiálů a zdrojů po co nejdelší dobu a minimalizuje odpad. Pro občany to znamená nakupovat výrobky, které vydrží delší dobu, anebo které lze snáze opravit, modernizovat, repasovat, opětovně použít nebo recyklovat. Podnikům pak nabízí potenciál účinnějšího využívání zdrojů. Design výrobku určuje okolo 80 % jeho dopadu na životní prostředí. Aby se minimalizoval dopad na životní prostředí, je třeba výrobky a výrobní postupy přepracovat podle zásad oběhového hospodářství, v souladu s prioritou EU předcházení vzniku odpadů.
Jaká jsou doporučení ECA pro nápravu a zvýšení cirkularity do roku 2024?
- Zlepšit monitorování přechodu členských států na oběhové hospodářství.
- Analyzovat důvody nízké míry využívání financování z EU a zvážit rozsah pro stanovení větších pobídek.
Comments are closed.