Před dvěma týdny schválili europoslanci upravenou verzi nové obalové revoluce – nařízení o obalech a obalových odpadech (PPWR). I když to ještě není finální podoba budoucí platné legislativy, protože teprve začne vyjednávací trialog mezi Evropským parlamentem (EP), Evropskou komisí (EK) a Radou EU, má europoslanecká verze několik nových zajímavých změn oproti původnímu návrhu z pera EK.
I když se může PPWR zdát jako jedno z dalších běžných evropských nařízení, stakeholdeři obalového průmyslu a dalších navazujících odvětví vidí tuto novou legislativu jako zásadní. Pro určení budoucí strategie jejich činností a investic je stabilní a správná legislativa prioritou.
Původní návrh PPWR byl představen EK téměř přesně před rokem, 30. listopadu 2022. Po roce diskusí a projednávání v odborných výborech EP, schválili europoslanci na svém plénu 22. listopadu 2023 verzi, která původní návrh mění do realističtější podoby. Ovšem jsou zde i nová ustanovení, která v souvislosti s ostatními paragrafy budí otazníky.
Jedním z nich je i nová povinnost ukládající do roku 2030 zajistit 90 % tříděného sběru všech obalů, zejména papírových, plastových, skleněných a kovových. Taková účinnost tříděného sběru je podle odborných svazů a asociací z praktických sociologických i technických hledisek nedosažitelná. Splnění takového cíle by vyžadovalo donutit obyvatele k dokonalému třídění všeho odpadu nikoli osvětou, ale tvrdými a vymáhanými sankcemi za nevytřídění i malého množství obalů. To by vedlo k tomu, že občané by do tříděného sběru museli odhazovat prakticky vše, co vizuálně připomíná tříditelný odpad, bez ohledu na jeho znečištění, obsažené zbytky nebezpečných látek, či jakékoli překážky ve využití a recyklaci takového odpadu. Dosavadní osvětu, směřující kromě kvantity i ke kvalitě tříděného sběru, by to zcela anulovalo. Výsledkem by nebylo více recyklace, ale především výrazná kontaminace tříděného sběru složkami, které by spíše připomínaly směsný odpad. Zvýšená kvantita sebraného odpadu by tak nenavýšila recyklaci, ale naopak. Pokud by recyklace v důsledku snížené účinnosti úpravy přímo neklesla, proběhla by za výrazně vyšších nákladů.
Paradoxně zavedení povinnosti sběru 90 % všech druhů obalů činí nesmyslným záměr na zavedení speciálního zálohového systému pouze na nápojové obaly PET a hliník.
Schválené ustanovení povinného sběru 90 % všech obalů není podložené žádnou dopadovou studií či studií proveditelnosti, navíc je zbytečné, protože potřebná úroveň třídění je již určena samotným nastavením recyklačních cílů, které jak současná platná směrnice, tak i budoucí nařízení PPWR obsahuje. Tyto cíle vyžadují velmi intenzivní třídění odpadu a způsob jeho organizace a provedení má být vždy takový, aby vedl k efektivnímu dosažení cílů, které jsou skutečně environmentálně podložené.
Šance změnit europoslanci schválenou verzi PPWR zde je. Rada EU, do konce letošního roku pod vedením Španělska, nyní připravuje svou pozici pro vyjednávání s EP a EK v prvním čtení evropského legislativního procesu. Česká republika spolu s dalšími státy mohou v Radě usilovat o prosazení změny a zrušit sporné ustanovení, které nelze v rámci trialogu akceptovat.
Comments are closed.