Inovace obalů, jejich maximální recyklovatelnost v kombinaci zachování všech kvalitativních vlastností výrobků, jsou důležitým cílem téměř všech výrobců potravin.
Jednou ze strategií, jak uchopit tuto problematiku kvalitně a komplexně, nám ukazuje aktivita společnosti Nestle. Před dvěma roky založili Nestlé Institut pro vývoj obalů s cílem vytvořit nové, trvale udržitelné obalové materiály a spolupracovat s partnery na zavádění výsledků výzkumu a inovací do praxe ve větším měřítku. Aktuálně se zabývají obalovými inovacemi, včetně nových materiálů na bázi papíru a biologicky odbouratelných a kompostovatelných polymerů, které jsou zároveň recyklovatelné.
Výsledkem jsou mimo jiné například nové papírové obaly pro novou řadu Nesquik. Značka Milo zavedla sáčky na bázi papíru v roce 2020 a Smarties a Lentilky přešly na papírové obaly bez plastových součástí v roce 2021. Také značka Nespresso inovuje a představila nové kapsle vyrobené z 80 % recyklovaného hliníku.
Změna obalů Nestle v Česku a na Slovensku povede k snížení plastového odpadu o 50 tun ročně. Kromě papírových obalů, které nahradily plastové a kombinované obaly, začínají nahrazovat kombinované obaly potravin a potravy pro zvířata lépe recyklovatelnými jednosložkovými materiály a ztenčují obalové materiály. V současné době je recyklovatelných nebo znovu použitelných 87 % obalů Nestlé.
Na cestě k obalové udržitelnosti mohou výrazně pomoci i start-upy
Zajímavou spolupráci rozvinulo Nestle s českým start-upem MIWA, jehož řešení úspěšně otestovali ve svých prodejnách ve Švýcarsku. Cílem je rozšíření využívání opakovaně použitelných a znovu naplnitelných systémů u rozpustných káv a potravy pro domácí mazlíčky.
Zdroj: freepik.com