S tím, jak se pozornost celého světa upíná na udržitelnost a ochranu životního prostředí, roste i tlak na výrobce obalů, kteří reagují vývojem a aplikací inovativních, recyklovaných obalů pro nápoje a potraviny.
Dosvědčuje to i celonárodní soutěž Obal roku, jež každoročně oceňuje nejlepší nápady, technologie a inovace od tuzemských a zahraničních výrobců působících na českém trhu.
A které trendy tedy aktuálně ve výrobě (nejen) plastových obalů dominují?
Recyklovatelné plasty
Hlavní roli na globální scéně hrají plasty získané recyklací z jiných plastových obalů. Nesou proto označení rPET, rHDPE apod. Podle směrnice EU bude muset od roku 2025 každá PET lahev obsahovat minimálně 25 % rPET a podíl recyklovaného plastu se bude nadále zvyšovat. Dlužno dodat, že řada výrobců, včetně těch tuzemských, již toto kritérium splňuje a recyklovaný plast využívá.
Redukce materiálu a inovativní design
Aby byly celkové parametry a gramáž plastové lahve co nejnižší, výrobci přicházejí se „štíhlejšími“ designovými návrhy. Takovým příkladem je Pramenitá voda Bonny se sníženým průměrem, výškou a gramáží lahve i uzávěrů, která je tak průkopníkem mezi „udržitelnými lahvemi“ nejen v Česku. 25 % materiálu navíc tvoří rPET, což ještě zvyšuje celkovou úsporu CO2. Produkt tak oprávněně získal několik ocenění v Česku i zahraničí.
Inovace a udržitelnost obalů přitom vždy musí jít ruku v ruce s hygieničností a funkčností. I sebelehčí recyklovaný plast tak musí disponovat potřebnou odolností a dalšími vlastnostmi.
Zdroj: freepik.com