Povinné zálohování pravděpodobně zvýší CO2 stopu v celém systému nakládání s odpadem.
Proč?
Zvažovaný celoplošný systém povinného výkupu zálohovaných lahví fakticky znamená vytvoření paralelní logistiky k současnému svozu tříděného odpadu. To pochopitelně představuje výrazné navýšení dopravy, zejména v městských centrech. Na první pohled by měla odpovídajícím způsobem poklesnout doprava ze svozu tříděného odpadu, ale bez další analýzy to nelze tvrdit. Systém svozu zálohovaných nezmačkaných lahví z obchodu má jinou charakteristiku logistiky, zatímco frekvence svozu tříděného sběru není přesně závislá na objemu odpadu.
Počet prodejen, které prodávají nápoje a měly by tedy vykupovat prázdné nápojové obaly, se pohybuje v desítkách tisíc a tyto prodejný se nacházejí ve většině obcí. Logistika svozu vykoupených obalů se přitom liší podle velikosti prodejny. V několika stovkách supermarketů lze předpokládat, že budou instalovány výkupní automaty, které při výkupu láhve a plechovky částečně stlačí. Efektivita bude podobná tříděnému sběru běžnou svozovou technikou, kde také dochází ke stlačení odpadu. Oproti tomu je zde několik desítek tisíc menších prodejen, kde se instalace a provoz automatu při investičních nákladech ve stovkách tisíc korun a provozních nákladech v tisícovkách měsíčně nevyplatí. Z těchto obchodů by se prázdné obaly měly svážet do speciálního sčítacího místa, které je investičně i provozně velmi drahé, a proto lze očekávat, že bude v ČR jedno či dvě. Problémem je, že aby mohlo sčítání proběhnout, musejí se prázdné obaly svážet nepoškozené, nestlačení a balené v speciálních pytlích, které jsou označeny identifikací obchodu a uzavřeny plombovaným uzávěrem. V této části logistiky budou aut svážet reálně vzduch v zapečetěných obalech, a to na dlouhé přepravní vzdálenosti. Z logiky rozmístění obchodní sítě plyne, že tato neefektivní přeprava vzduchu bude nejintenzivnější v centrech měst a v menších sídlech. Druhým rozdílem logistiky obsluhy supermarketů a menších prodejen je frekvence svozu. Z velkých supermarketů je možné svážet „just in time“, tedy plně vytížit nákladní automobil v momentě, kdy je vykoupeno dostatečné množství obalů. Oproti tomu menší obchody je nutné obsluhovat pravidelně, jednak z prostorových důvodů, kdy je výkup omezen skladovacím prostorem, ale také z hygienický důvodů, protože skladování odpadu v obchodu není možné po delší dobu.
Je nutné si tedy uvědomit, že zavedení povinného zálohování bez průkazných odborných analýz, například uhlíkové stopy, je neracionální a z hlediska předběžné opatrnosti je důležité vzít v úvahu, že může být proti proklamovanému záměru omezování CO2 emisí.
Zdroj: freepik.com
Comments are closed.