Návrh Nařízení o obalech a obalových odpadech (PPWR) zvedlo velkou vlnu negativních komentářů zejména ze strany dotčeného průmyslu. Vláda ČR schválila v únoru rámcovou pozici ČR k PPWR a nyní je projednávána v Poslanecké sněmovně a v Senátu.
16. března 2023 byl návrh nařízení tématem široké diskuse Rady EU. Ministři upozorňovali zejména na nadužívání delegovaných aktů, o kterých se legislativa opírá, a také na změnu právní formy ze směrnice na nařízení.
Návrh PPWR bude brzy projednáván v Evropském parlamentu. Zodpovědným výborem je Výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin (ENVI). Na nové nařízení, které zvedá vlnu emocí napříč státy EU, jsme se zeptali europoslance Alexandra Vondry, který je členem evropského parlamentního výboru ENVI.
Předložené Nařízení o obalech a obalových odpadech (PPWR) je revizi původní směrnice. Mnoho států EU kritizuje změnu právní formy z nařízení na směrnici. Navrhuje se například, aby byl PPWR rozdělen na Nařízení o základních požadavcích na obaly, jejich recyklovatelnost a značení a na Směrnici o nakládání s obaly o obalovými odpady. Argumentem EK pro změnu právní formy je docílení vyšší míry harmonizace mezi členskými zeměmi. Budete podporovat změnu navržené právní formy zpět na směrnici?
Určitě se pokusím předložit příslušný pozměňovací návrh, přestože u tohoto návrhu nejsem ani zpravodajem, ani stínovým zpravodajem. Chápu, že Komise chce harmonizovat, má to ve své DNA, ovšem situace v jednotlivých členských státech je mnohem pestřejší. A už mnohokrát se ukázalo, že pokud se to s regulací přežene, je to nakonec kontraproduktivní.
V komentářích ministrů na Radě zazněly také návrhy na projednávání PPWR současně s Revizí směrnice o odpadech, která má být představena v letošním roce, protože spolu úzce souvisí. Obdobně tomu tak bylo i v roce 2017 – 2018 v rámci balíčku Circular Economy Package. Je to realistický návrh?
Dává to smysl, oba návrhy k sobě skutečně mají věcně blízko. Ale upozorňuji na to, že příští rok na jaře budou volby do Evropského parlamentu, a co se nestihne projednat do nich, bude se projednávat adekvátně déle, pravděpodobně i s jinými europoslanci v pozici (stínových) zpravodajů. Což může být jak výhoda, tak nevýhoda.
PPWR se odkazuje v celém svém rozsahu na neznámé znění delegovaných aktů. Tato situace nejasného budoucího legislativního prostředí je široce kritizována průmyslem. Neznámé delegované akty také negativně komentovali ministři zemí EU na Radě. Bude ENVI vyžadovat, aby při projednávání PPWR byly současně předloženy i návrhy delegovaných aktů?
Velmi to podporuji. Nejsem si ale jist, zda to je Komise schopna splnit. Případů, kdy předložila Radě a europoslancům návrh, který připomíná jen „prázdnou schránku“ s tím, že vše podstatné bude v delegovaných aktech, se za poslední roky objevilo velmi mnoho. Bruselská exekutiva si ulevuje v situaci, kdy se dostala pod tlak, jejž si způsobila sama hyperaktivitou okolo Green Dealu, a současně žehrá na to, že takovou praxi nikdo nerozporuje.
Před dvěma týdny odeslalo 31 evropských asociací dopis EK s požadavkem na harmonizaci evropských pravidel pro výpočet recyklátu z chemické recyklace. Bez využívání chemické recyklace nebude možné splnit ambiciózní cíle stanovené v PPWR, zejména povinná množství recyklátu v plastových obalech potravin, nápojů, kosmetiky a farmacie, a také cíle úrovně recyklace. Podpoříte tento apel a budete také trvat na ustanovení jednotných evropských pravidel pro chemickou recyklaci?
Nepochybně. Cest, jak splnit přísné požadavky, se kterými návrh přichází (a které europoslanci, jak jej jejich zvykem, ještě zpřísní), je třeba mít víc. V opačném případě budeme mít legislativu, která sice bude hezky vypadat na papíře, ale v praxi bude zcela nepoužitelná.
Návrh nařízení obsahuje i jedno diskriminační ustanovení. Všechny státy EU musí snížit svůj obalový odpad v letech 2030 – 2040 postupně až o 15 % na obyvatele. Nařízení vůbec nezohledňuje země, které produkují nízký objem odpadu jako například Česko s 125 kg na osobu, oproti tomu je zde například Německo s 230 kg. Racionálním návrhem by bylo stanovení limitů produkce obalových odpadů na osobu v kg, pak by byly podmínky spravedlivé pro všechny státy EU. Otevřete toto téma při projednávání PPWR?
Souhlasím, že snižovat produkci odpadů plošně ve všech členských státech o určité procento je hloupost. Setkal jsem se s podobným přístupem Komise i v jiných návrzích a vždy jsem jej rozporoval. Takže nevidím důvod, proč bych se neměl ozvat i nyní.
Comments are closed.