Plasty jsou nedílnou součástí našeho života, mají svá pozitiva, ale přináší také řadu úskalí. Na život s plasty je tak nutné připravovat i nastupující generace, a právě proto je s novým školním rokem pro učitele k dispozici EKOABECEDA aneb Malý průvodce světem plastových obalů. Metodická příručka od školního vzdělávacího programu Recyklohraní, edukativní iniciativy Replastuj, se tematicky zaměřuje na výrobu, zodpovědnou spotřebu, včetně opakovaného použití, a následné nakládání s odpadními plastovými obaly, jehož součástí je třídění a recyklace.
„V loňském roce jsme ve spolupráci s iniciativou Recyklohraní připravili ekologický školní projekt Vzkaz v lahvi. Do něj se zapojilo téměř 10 000 žáků z cca 400 školek a základních a středních škol z celé republiky. V něm děti hravou formou vytvářely vlastní koncepce co nejlepšího využití plastů tak, aby pro nás byl dobrým sluhou, nikoli špatným pánem. V letošním roce bude spuštěn projekt s názvem Ekoabeceda, která bude prostřednictvím metodické příručky pomáhat učitelům a jejich přispěním pak jejich žákům rozplétat problematiku využití plastů od prvního po opakované použití, až po jejich ekologickou likvidaci, tedy třídění a recyklaci,“ shrnuje Jan Daňsa ze společnosti ALPLA.
EKOABECEDA má především pedagogům, a s jejich přispěním pak žákům mateřských, základních a středních škol, poskytnout informace, které jim pomohou zorientovat se v tématech výroby, používání při dennodenních činnostech, opakovaného použití, třídění, recyklace a případně o jiném využití použitých plastových obalů, především PET lahví a nejrůznějších dalších plastových obalů na potraviny, kosmetiku a čisticí prostředky, jako jsou krabičky a přepravní boxy, sáčky nebo fólie. Cílem je poskytnout pedagogům kvalitní materiály, které snadno využijí ve výuce, a žáci díky nim snáze porozumí prezentovaným informacím a lépe si je zapamatují.
„Publikace Ekoabeceda do škol zaměřená na otázku plastů předkládá čtenářům nejen fundovaný náhled na současnou problematiku plastů v našem životě, ale pokládá i řadu inspirativních myšlenek právě v oblasti našeho chování a aktivního přístupu k našemu okolí, říkáVladimír Kočí z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze a dodává: „Vyspělé technologie jsou nedílnou součástí našeho kulturního rozvoje, bez kultivace našich spotřebitelských návyků nás však i ty sebelepší technologie nezachrání. Rozvoj environmentálního cítění v kontextu technologických možností představuje vynikající přínos této publikace. Věřím, že Ekoabeceda do škol pomůže nejen kultivovat přístup mladších generací v používání a nakládání s plasty, ale taktéž bude rozvíjet jejich zájem o životní prostředí.“
EKOABECEDA nabízí vyčerpávající informace o plastech a jejich spotřebě, o obalových materiálech, jejich výhodách i nevýhodách, a také o metodě LCA (Life Cycle Assessment), díky níž posuzujeme celý životní cyklus konkrétního výrobku, služby či technologie z hlediska jeho působení na životní prostředí.
Zohledňuje také aktuální témata, jako jsou např. cirkulární ekonomika, rPET obaly, mýty a fakta týkající se využívání a škodlivosti plastů, ecodesign, upcyklace a downcyklace atd. Předkládá i nejnovější informace z české legislativy společně se srovnáním s tou evropskou,
a také nejnovější statistiky týkající se recyklace a třídění. V neposlední řadě se zabývá i tématy greenwashing či stále více diskutované problematice bioplastů. Na úplný závěr pak přináší několik tipů, jak může každý snížit spotřebu plastových obalů a podpořit jejich opakované použití nebo recyklaci.
„Z reakcí škol víme, že téma nakládání s plastovými obaly považují za velmi důležité a inspiraci do výuky vítají. V loňském školním roce se do úkolu Vzkaz (v) lahvi aktivně zapojilo téměř 400 škol a v nich přes 9 000 žáků a studentů, jak víme ze zpětných vazeb samotných učitelů. Také proto vznikl v rámci ediční řady Ekoabeceda již 8. díl právě k plastovým obalům. Učitelé si ho mohou kdykoliv stáhnout na www.recyklohrani.cz“ doplňuje Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní, o.p.s.
Comments are closed.