Dotřiďovací linka s automatizovaným provozem je rychlou cestou k efektivní cirkulární ekonomice. Shodli se na tom zástupci svozové a odpadové společnosti SAKO Brno spolu s Českou asociací oběhového hospodářství (ČAOBH) a Evropskou asociací pro nakládání s odpady (FEAD) u příležitosti uvedení první automatické linky v ČR do pravidelného provozu.
„Linka je unikátní vysokým stupněm automatizace a efektivitou dotříděných komodit. Město Brno bude nyní schopno roztřídit přibližně čtyřikrát více plastového a dvojnásobek papírového odpadu a s kvalitativním dotříděním odděleně separovaných složek pomůže širokému okolí,“ zdůrazňuje Petr Hladík, ministr životního prostředí České republiky.
„Z hlediska cirkulární ekonomiky je důležité, že linka svojí flexibilitou dokáže reagovat na změny požadavků trhu, změny ve skladbě tříděných komodit včetně požadavků na třídění dle požadované škály jednotlivých druhů tříděných komodit,“ říká Miloš Kužvart výkonný ředitel České asociace oběhového hospodářství (ČAObH) a dodává, že třídicí linka s automatizovaným provozem je v České republice bohužel prozatím ojedinělá. Dotřiďování recyklovatelného odpadu probíhalo v České republice doposud výhradně ručním způsobem. „Automatizované třídění je přitom mnohem efektivnější a rychlejší, s výrazně vyšší čistotou dotřiďování,“ konstatuje Pavel Urubek, předseda představenstva SAKO Brno.
„Otevření automatické třídicí linky ukazuje velké nasazení SAKO Brno při dosahování cílů recyklace. Kvalita separovaného sběru je jednou z nejdůležitějších operací na začátku řetězce odpadového hospodářství, ovšem stejně rozhodující je zajistit podmínky pro následnou recyklaci. Toto pečlivě zhodnotili naši kolegové v České republice, kteří pro své město učinili to nejvhodnější rozhodnutí. Ráda bych zdůraznila, že navazovat musí další kroky směrem ke skutečné cirkulární ekonomice, jako například vyspělá infrastruktura pro vysoce kvalitní recyklaci či zajištění odbytiště pro vytříděné materiály, umožňující oběhové hospodářství,“ uvedla Claudie Mensi, prezidentka Evropské asociace pro nakládání s odpady (FEAD).
Kapacita linky bude 4,5 tuny plastového nebo papírového odpadu za hodinu, přičemž roční kapacita bude odvislá od počtu směn. Na lince lze kvalitativně oddělit a připravit pro transport k recyklaci až 12 komodit současně.
Linka je vybavena na vstupu tzv. trhačkou, která naruší uzavřené pytle s odpadem, aby jednotlivé složky odpadu již postupovaly linkou samostatně. Na pásový dopravník navazuje bubnový separátor, které jednotlivé velikostní frakce odpadu rozdělí na podsítnou část, střední frakci, která putuje k dalším stupňům třídění a objemné folie, které se následně slisují do balíků. Střední frakce projde přes magnetický separátor, kde se odloučí kovové příměsi, na balistický separátor, který pracuje na principu rozdílných měrných hmotností odpadů. Jednotlivé složky odpadu se rozdělí na 2D materiály (sáčky, fólie) a 3D materiály (lahvičky, kelímky, vaničky).
Pro separaci 3D proudu materiálů jsou použity plně automatizované třídící prvky, které se skládají z různých typů senzorů pro identifikaci složení materiálu, jeho polohy ve směsi na pásu a barevnosti, dále řídících prvků pro vyhodnocení údajů ze senzorů a mechanických zařízení pro vlastní separaci identifikovaných složek. Tyto flexibilní systémy jsou určeny pro široké spektrum materiálových toků pro přípravu čistých frakcí určených pro materiálovou recyklaci a zbytkových materiálů a příměsí pro energetické využití. Kritéria třídění lze snadno na ovládacím panelu měnit. Trojrozměrný odpad se pohybuje po pásovém dopravníku, nad nímž je umístěn scanner s NIR senzorem, který je schopen nasnímat 320 tisíc bodů a provést 10 miliónů operací za vteřinu. Senzor NIR pracuje na principu detekce odrazu záření v infračervené oblasti. Vlnová délka záření je charakteristická a specifická pro každý materiál. Senzor informaci o daném předmětu zachytí a předá ji do počítače se speciálním softwarem, který na základě shromážděných informací vyhodnotí jeho složení, velikost, tvar a pozici. Informace zpracované softwarem ovládají vzduchové trysky, které přesně zacílenými vzduchovými rázy odfouknou konkrétní předmět z proudu směsi na pásu na jiný dopravníkový pás určený pro dané kvalitativní parametry tříděného odpadu.
V lince je též instalována soustava magnetických a nemagnetických separátorů kovů, které umožní odloučení železných konzerv, plechovek či hliníkových obalů. Výkonný lis s kapacitou 6 tun za hodinu slisuje jednotlivé roztříděné druhy plastu shromážděné v kójích i papíru do balíků určených k dalšímu zpracování. Součástí linky bude drtič polystyrenu.
Na výstavbu dotřiďovací linky v celkové investici 330 mil. Kč poskytl Státní fond životního prostředí ČR, v rámci Operačního programu Životní prostředí, dotaci 43 mil. Kč.
Comments are closed.