Nestlé je největším výrobcem potravin a nápojů na světě. Podniká ve 186 zemích světa, zaměstnává přes 270 000 zaměstnanců. Nestlé nabízí široké portfolio výrobků a služeb. Jde o více než 2 000 značek, od globálních ikon jako jsou Nescafé nebo Nespresso až k místním značkám. Základem podnikání Nestlé je strategie rozvoje výživy, zdraví a vyváženého životního stylu. Společnost byla založena před 155 lety ve švýcarském Vevey, kde má i sídlo.
V oblasti ochrany životního prostředí se Nestlé zavázalo snížit emise skleníkových plynů o polovinu do roku 2030 a dosáhnout čistých nulových emisí v celém hodnotovém řetězci nejpozději do roku 2050.
Ředitel pro korporátní záležitosti Vratislav Janda s kolegyní Janou Blecherovou popisují, jak naplňují vytyčené strategie, zejména v udržitelnosti.
Vaše společnost se v posledním období stále více koncentruje na zdravé, nutričně vyvážené potraviny. Jak se vám daří inovovat vaše tradiční výrobky a jaké novinky můžeme očekávat pro splnění co nejlepšího výsledku Nutri-Score?
Výživa, zdraví a vyvážený životní styl jsou základními pilíři našeho podnikání už řadu let. Neustále se snažíme přinášet inovace a vylepšovat složení stávajících výrobků tak, aby splňovaly výživové očekávání spotřebitelů. Nehovoříme ale o zdravých a nezdravých potravinách. Tyto pojmy legislativa nezná, ale právě o zmíněném vyváženém životním stylu, kdy příjem a výdej by si měly odpovídat. Z lokálních příkladů můžeme uvést např. tradiční výrobek Zora Sójové řezy, který má nyní menší množství cukru a větší množství vlákniny a bílkovin. Další skvělá reformulace proběhla u výrobku JOJO Medvídci, kde se podařilo snížit cukr o 30 %. Kromě lokálních inovací můžeme jako další příklad jmenovat úpravu složení cereálií, kde jsme snížili obsah cukru a zvýšili podíl celozrnné mouky, díky čemuž se jejich nutriční hodnocení v systému Nutri-Score posunulo z písmene D na písmena A, B, nebo C. Věříme, že právě takové inovace mají smysl pro všechny.
Flexitariánství se stává oblíbeným způsobem stravování, o kterém jsme nedávno psali. Vaše společnost vyrábí od roku 2019 vegetariánské a veganské výrobky Garden Gourmet. Jaký je o ně zájem a jak vidíte jejich budoucnost v České republice ve srovnání s ostatními zeměmi?
V České republice jsme stále velcí fanoušci masa, ale počet lidí, kteří přecházejí na rostlinnou stravu, roste. Podle dat, které máme k dispozici, počet lidí v ČR, kteří alespoň občas jedí rostlinnou stravu, vzrostl mezi roky 2020 a 2022 z 29 % na 39 %. Zájem o rostlinné alternativy roste u nás i ve světě. Objem výroby závodu Nestlé v Krupce, kde vyrábíme tento typ potravin, se za posledních 5 let téměř zčtyřnásobil. Měsíčně vyexpeduje 1 700 tun výrobků, na kterých si můžou pochutnat lidé ve 33 zemích světa. Produkce a následný export tohoto závodu dosáhl v roce 2020 úrovně 1,7 mld. Kč. Na lokální český a slovenský trh putuje 320 tun ročně. Většina spotřebitelů těchto výrobků se snaží zdravě stravovat a zároveň myslí na životní prostředí, a proto omezují spotřebu masa ve svém jídelníčku. Předpokládáme nárůst tohoto trendu i v budoucnu.
Některé vaše značky, například KitKat nebo Garden Gourmet, mají své individuální environmentální cíle. Garden Gourmet se zavázal, že se stane do roku 2022 uhlíkové neutrální a chce vykompenzovat spotřebu CO2 podporou projektů spojených s biodiverzitou. KitKat má snahu být uhlíkově neutrální do roku 2025.
Jaké jsou vaše další aktivity a plány v ekologii?
Naší největší současnou výzvou je snižování emisí skleníkových plynů při získávání surovin pro naše výrobky. Jak jste již zmínila, nulové emise chceme dosáhnout v rámci celého dodavatelského řetězce. Když jsme si jej zmapovali, zjistili jsme, že největší část emisí vzniká právě v zemědělství, kolem 70 %. Snažíme se tedy spolupracovat s našimi dodavateli a prosazovat metody tzv. regenerativního zemědělství, které zvyšuje biodiverzitu v půdě, zadržuje lépe vodu a zároveň zachycuje uhlík. V České republice tyto zemědělce zatím spíše hledáme a zároveň se snažíme o osvětu v této oblasti.
Důležitou součástí vašich výrobků jsou obaly, na které jsou kladeny stále přísnější legislativní požadavky. Jak se vám daří plnit všechny nezbytné normy obalů od zachování kvality balené potraviny až po recyklovatelnost obalu a jeho další využití?
Správně jste řekla, že nejdůležitější funkcí obalu je zachování kvality a bezpečnosti výrobku, zejména v případě potravin. Zavázali jsme se, že všechny naše obaly budou recyklovatelné, nebo znovu použitelné do roku 2025. Znamená to pro nás zejména náhradu vícevrstvých kombinovaných obalů za jednosložkové plastové (např. u dehydratovaných polévek Maggi). Víme, že spotřebitel by nejraději viděl papírové obaly, ale to většinou není možné právě z důvodu ochrany potravin.
Často komunikovaným tématem je nyní nová legislativa Single Use Plastics a s ním spojená aktivita pro zavedení povinného zálohování PET lahví a plechovek. Povinné zálohování má své zastánce a také odpůrce s pragmatickými argumenty.
Jaký je váš postoj k této situaci?
Nestlé balenou vodu ani nápoje v plechovkách na našem trhu neprodává, takže případné povinné zálohování se nás nedotkne přímo. Naším zájmem je, aby nebyl narušen současný fungující systém sběru a recyklace obalů, který plní své cíle a má strategii do budoucna. Zároveň nepovažujeme za vhodné se tolik soustředit na jednu povinnost SUP a ponechávat stranou další cíle a témata. Jsou to třeba tzv. flexibles, tj. měkké plastové obaly, které se dnes recyklují minimálně, protože o ně není na trhu druhotných surovin zájem. Což je přesný opak PET, který se dnes obchoduje velice dobře a plní své materiálové cíle.
V zájmu celého odpadářského sektoru a všech stakeholderů je, aby celá situace byla rozhodnuta co nejdříve. Tedy aby bylo jasně rozhodnuto, zda povinné zálohy budou, či ne, a jaké druhy potravin a nápojů do nich budou spadat. Současná nejasná a vlekoucí se situace znemožňuje jakékoliv strategie a investice v oboru.
Připravovaná revize evropské směrnice o obalech přinese i nové přísnější požadavky na hygienické parametry obalů. Podle Evropské komise by splnění nových norem u plastových obalů mohla zajistit chemická recyklace. Je to podle vás řešením?
Chemickou recyklaci plně podporujeme. Hovoří se stále více o tom, že po povinných recyklovaných PET lahvích přijdou na řadu i ostatní obaly potravin a budou muset obsahovat určité procento recyklátu. To však současná legislativa neumožňuje a zakazuje mechanickou recyklaci pro obaly, které přijdou do styku s potravinami (kromě rPET). Z těchto důvodů vidíme v budoucnu chemickou recyklaci jako jediné řešení pro většinu potravinářských obalů.
Na závěr nám prozraďte, na jaké nové výrobky nebo další novinky se můžeme u Nestlé těšit?
Uvádění novinek předem příliš nekomentujeme, proto mohu zmínit jen v obecné rovině, že spotřebitelé se můžou těšit na čokolády s udržitelně získávaným kakaem s certifikací Rainforest Alliance, nebo na novinku Garden Gourmet Vuna, zajímavou alternativu k tuňákovi. Divize Health Science brzy představí atraktivní novinku pro optimální fungování našich kloubů a zkrátka nepřijdou ani domácí mazlíčci.
Zdroj: vlastní archiv
Comments are closed.